Saturday 1 June 2013

Posted by Unknown On 20:44
Dalam memilih sahabat , kita digalakkan supaya memilih sahabat yang benar-benar boleh membimbing kita ke jalan yang lurus , bukan sahabat yang akan menjerumuskan kita ke arah kejahatan .


Rasulullah S.A.W. sendiri pernah mengingat-kan dalam hadis oleh At-Tirmizi katanya , " Seseorang itu akan mudah terpengaruh dengan temannya . Maka hendaklah kamu memilih siapa yang harus dijadikan teman ."

Teman yang baik dan setia ibarat wangian yang sangat harum .

Rasulullah juga berpesan , " Perumpamaan teman yang baik dan teman yang tidak baik ialah umpama wangi-wangian dan tukang besi . Adapun pembawa wangian , sama ada dia memberinya sedikit atau anda membeli daripadanya sedikit ataupun kamu dapat mencium daripadanya bau yang wangi . Manakala tukang besi , sama ada dia membakar bajunya ataupun kamu akan mencium daripadanya bau-bauan yang busuk ."                ( HR Bukhari dan Muslim )

SUKARNYA MEMILIH SAHABAT ~ 

KESUKARAN memilih sahabat pernah disuarakan Saiyidina Ali bin Abi Talib melalui kata - kata hikmahnya iaitu , " Seseorang yang mempunyai 1000 orang kawan sukar mendapat seorang pun sahabat yang setia apabila dia benar-benar memerlukan tetapi jika dia mempunyai seorang musuh , dia akan mendapati musuh itu ada di mana-mana ."


Ya Allah , permudahkanlah-ku mencari sahabat

sejati dan sebenar, sahabat dunia akhirat. Amin


BERHATI - HATILAH DALAM MEMILIH SAHABAT


Sahabat yang baik umpama sepohon rendang yang mampu menjadi tempat berteduh seseiapa sahaja ketika panas terik .

Jika kita ingin mencari sahabat , kita boleh mengambil contoh wasiat oleh Al-Qamah kepada anaknya dalam memilih sahabat yang baik . 

Al-Qamah berpesan ,

" Pilihlah seorang sahabat yang apabila engkau menghulurkan tangan untuk membantu , dia menerima dengan rasa terharu . Jika dia melihat kebaikan padamu , dia suka menghitung - hitungnya dan jika melihat keburukanmu dia akan menutupinya ."

Sementara itu , Abu Sulaiman pula berpesan , 

"Jangan sekali-kali engkau bersahabat melainkan salah seorang daripada dua orang ini . Pertama , orang yang dapat engkau ajak bersahabat dalam urusan duniamu dengan jujur dan kedua , orang yang menjadikan sahabat itu sebagai memberi kemanfaatanmu untuk urusan akhirat . Jika engkau suka bersahabat dengan orang yang selain dua orang ini , maka engkau adalah manusia yang sangat bodoh ."

Wallahu'alam . ^_^

Sahabat ,

Sahabat yang sama-sama berziarah ketika Hari Raya , juga sama-sama
berkempen semasa musim Pilihan Raya Umum ( PRU ) malam minggu

Alhamdulillah . Syukur dipertemukan dengan insan ini .
Seorang ahli pemikir yang ku kagumi . Mudah-mudahan
persahabatan kami terus mekar dalam doa dan harapan ,
In shaa Allah . ^_^

Saudara Faiz Ridwan , sahabat yang baik budi dan menyenangkan hati bersama beliau . 
Juga sahabat-sahabat satu sekolahku dahulu , sama-sama belajar dalam gelak tawa dan
duka yang dilalui bersama .

  
Kenangan manis semasa lawatan sekolah menengah bawah bersama sahabat ~ ^_^

Teman , 







Pesananku buat golongan seusia , belia generasi muda harapan negara , berusahalah sedaya upaya dalam memilih sahabatmu yang terbaik . Mereka memberi kekuatan sedikit sebanyak dalam mencorak kehidupan kita ke arah yang lebih bahagia di dunia dan akhirat , In shaa Allah . Akhir kata , sayangi dan hargailah sahabatmu .




Kekal jadikan Muhammad sebagai idola dan contohi peribadi baginda dalam bersahabat . Mudah-mudahan In sha Allah .


Sekian , senyuman paling manis diiringi dengan ucapan terima kasih untukmu yang sudi bergelar sahabat dan temanku . Semoga Allah Ta'ala berkenan mengampunkan dosa-dosa kita dan merahmati kita hingga ke Jannah-Nya . Amiiin ... ^_^





0 comments:

Post a Comment