Tuesday 28 May 2013

Posted by Unknown On 07:57
Diriwayatkan daripada Abu Hurairah R.A. bahawa Rasulullah S.A.W. bersabda , " Pada zaman Bani Israil dahulu , hidup dua orang lelaki yang mempunyai sikap yang berbeza .

Lelaki yang pertama suka berbuat dosa sementara yang kedua rajin beribadah . Setiap kali orang yang ahli ibadah ini melihat temannya berbuat dosa , ia menyarankan untuk rakannya berhenti daripada perbuatan dosanya .

Suatu ketika orang yang ahli ibadah berkata lagi , " Berhentilah daripada berbuat dosa ." Dia menjawab , " Jangan pedulikan aku , terserah Allah akan menilai perbuatanku . Adakah engkau diutus Allah untuk mengawasi apa yang aku lakukan ?"


Ahli ibadah itu membalas , " Demi Allah , dosamu tidak diampuni oleh-Nya atau kamu tidak akan dimasukkan ke dalam syurga Allah ."

Kemudian setelah kedua-dua orang itu mati , Allah S.W.T. telah menghakimi kedua-dua mereka di hadapan-Nya . Allah S.W.T. menyoal lelaki ahli ibadah , " Adakah kamu lebih mengetahui daripada - Ku ? Atau adakah kamu dapat mengetahui apa yang telah berada dalam kekuasaan - Ku ?"

Kemudian kepada ahli maksiat Allah berfirman , " Masuklah kamu ke dalam syurga berkat rahmat - Ku . " Sementara kepada ahli ibadah dikatakan , " Masukkan orang ini ke dalam neraka ."



Hadis Sahih Riwayat Ahmad ,
Riwayat Abu Daud .

0 comments:

Post a Comment