Thursday 30 May 2013

Posted by Unknown On 00:43
Antara solat sunat yang disyariatkan dalam Islam adalah seperti solat sunat tahajud , solat dhuha , solat sunat yang mengiringi solat fardhu ( Qabliyah & Ba'diyah ) , sulat sunat istikharah , solat sunat istisqa dan solat sunat tasbih. 

Solat-solat ini jika dilakukan akan menambah- kan pahala dan menampung kekurangan pada solat wajib yang kita lakukan tidak cukup sempurna seperti tidak khusyuk , bacaan tidak sempurna atau sebagainya .


Maka , kekurangan ini dapat diperbaiki melalui amalan sunat yang dilakukan . Menurut Abu Hurairah R.A. , Rasulullah S.A.W. bersabda ,

" Perkara pertama yang dihitung ke atas seseorang hamba itu pada hari kiamat ialah solatnya . Jika ia baik , dia telah berjaya dan cemerlang dan jika ia buruk , maka dia telah gagal dan rugi . Jika terdapat kekurangan pada amalan fardunya , maka ALLAH AZZA WA JALLA berfirman , " Lihatlah jika hamba-Ku ada melakukan perkara sunat ." Maka ia pun menyempurnakan apa yang kurang pada amalan fardu . Demikianlah yang terjadi ke atas amalan-amalan lain ."

( Hadis sahih Riwayat At-Tirmizi dan Abu Daud )

Ingatlah , setiap solat yang disyariatkan dan dilakukan dalam Islam mempunyai kelebihan tersendiri dan kesemuanya disukai oleh Allah S.W.T.




Kita sebagai hamba yang mempunyai banyak kelemahan , pasti kita tidak dapat melakukan semuanya . Namun , cubalah sedaya upaya menambah pahala atau menyempurnakan amalan wajib dengan memperbanyakkan amalan sunat .




In shaa Allah hati kita tidak akan selalu berasa bimbang dengan hal-hal keduniaan dan segala urusan kita akan dijaga oleh Yang Maha Esa . ^_^





0 comments:

Post a Comment