Tuesday 28 May 2013

Posted by Unknown On 06:05
Anda suka terima pujian ? Suka menerimanya berlebih - lebihan ?

Namun , ketahuilah pujian berlebihan mempunyai tujuan tertentu , misalnya dengan tujuan untuk mendapat habuan . Namun , tidak ramai sedar puji-pujian itu akhirnya akan menerbitkan sifat riak atau membanggakan diri . Ini berlawanan sekali dengan sifat ALLAH yang sememangnya layak dipuji berbanding dengan manusia .


Sesungguhnya yang layak dipuji hanyalah Allah . Tidaklah wajar untuk kita memuji sesama manusia KERANA tarafnya sama , berbanding dengan Allah yang Maha Kaya Nikmat yang telah diberikan kepada hamba-Nya .

Rasulullah S.A.W. sendiri pernah menegur seorang lelaki apabila terdengar lelaki itu memuji temannya . Bukhari dan Muslim melaporkan , Rasulullah S.A.W. berkata ,

" Malang kamu ! Sesungguhnya kamu sudah memotong lehernya !" Kemudian Rasulullah S.A.W. menambah , " Sekiranya seseorang daripada kamu tidak dapat mengelak daripada memuji temannya , maka hendaklah dia berkata , jangan sekali-kali dia mensucikan seseorang mengatasi Allah ."

Rasulullah S.A.W. juga pernah berpesan dalam khutbah Jumaat baginda supaya umatnya berwaspada apabila memuji atau menerima pujian kerana perbuatan itu ibarat menyembelih leher sendiri .

0 comments:

Post a Comment