Tuesday 28 May 2013

Posted by Unknown On 20:53
Sebilangan daripada kita apabila doanya tidak dimakbulkan , mereka berasa kecewa atau putus asa . Mereka beranggapan Allah tidak mendengar doanya serta tidak mendapat perhatian Allah .

Anggapan mereka sebenarnya salah dan meleset sama sekali . DIA sentiasa mendengar doa para hamba-Nya . Percayalah ! Hamba-Nya yang berdoa mestilah bersangka baik dengan Allah bahawa DIA akan memperkenan-kan doa tersebut walau dengan cara apa sekali pun .

Allah akan memperkenankan doa para hamba-Nya selagi tidak mengandungi unsur-unsur seperti permintaan yang melibatkan dosa , hasad dengki , memutuskan silaturahim atau perasaan tidak sabar agar hajat / doa tersebut segera diperkenankan atau dimakbulkan .

Hadis daripada Ahmad , al-Bazaar dan Abu Yala , Rasulullah S.A.W. berkata ,


" Tiada seorang Muslim pun yang berdoa dengan suatu doa yang tiada dalamnya dosa atau memutuskan silaturahim melainkan Allah akan memberikan kepadanya salah satu daripada tiga perkara ; sama ada disegerakan kemakbulan , atau disimpan untuk diberikan pada hari akhirat atau dijauhkan keburukan yang sepadan dengannya ."




Dalam satu hadis daripada Riwayat Abu Daud dan At-Tirmizi , Rasulullah S.A.W. berkata , " Doa itu adalah ibadat ."

Sungguh , tiada siapa dapat menafikan kehidupan ini memiliki rahsia yang tersembunyi dan tiada siapa mengetahuinya . Adakala yang kita harapkan tidak menjadi , sebaliknya apa yang kita tidak minta , kita memperolehinya .

Sungguh , hanya Allah Yang Maha Mengetahui , DIA Maha Tahu apa yang terbaik untuk kita dan tidak baik untuk kita .

Allah Maha Mengetahui apa yang bakal terjadi , apa yang telah dan sedang terjadi . Hanya kita mudah atau selalu keliru dalam menilai sesuatu keadaan . Sehingga kadangkala kita berdoa hendakkan sesuatu sedangkan Allah mengetahui ia tidak baik untuk kita . 

Kita mungkin tidak sedar atau tidak perasan , Allah menggantikan apa yang kita minta itu dengan perkara lain . Usah cepat berputus asa dengan rahmat Allah dan terus menghukum bahawa doa kita tidak diperkenankan . Itu salah ! Mari sama-sama kita audit diri . Di dunia ini tiada manusia sempurna , namun peluang untuk memperbaiki diri sentiasa terbuka luas , In shaa Allah . ^_^

Dr. Mohd Asri Zainul Abidin - Doa & Taubat


0 comments:

Post a Comment