Saturday 27 April 2013

Posted by Unknown On 23:44
Keampunan Bagi Yang Mengerjakan Haji 
( Pengalaman Abu Abdullah Al-Jauhari )

Abu Abdullah Al-Jauhari pergi ke tanah suci Makkah untuk menunaikan rukun Islam kelima pada suatu musim haji . Ketika sedang berada di Arafah , beliau tertidur pada saat akhir malam dan bermimpi dua melihat dua malaikat sedang turun dari langit . 

Sesampainya di bumi , kedua-dua malaikat itu berbual-bual di antara satu sama lain .


" Berapa ramai orang berhimpun di sini pada tahun ini ?" tanya seorang malaikat . " Pada tahun ini ada seramai 600,000 orang , tapi tidak ada yang diterima hajinya melainkan hanya 6 orang sahaja ," jawab malaikat yang lain .




Mendengar itu , kecutlah hati Abdullah Al-Jauhari , kerana keterangan itu seolah-olah ditujukan kepada dirinya . Dia menundukkan wajahnya .

" Hanya enam orang ?" " Ya , hanya itu sahaja." " Kalau begitu , apa yang dibuat Allah terhadap orang-orang yang lain kesemuanya ?" tanya malaikat itu lagi kepada temannya .

" Allah Yang Maha Mulia , memandang mereka dengan pandangan belas kasihan . Maka Dia memberikan kepada setiap orang yang diterima hajinya itu masing-masing 100 ribu orang . Kemudian Allah memberikan keampunan kepada enam ratus ribu orang itu berkat enam orang yang diterima hajinya itu .

Begitulah rahmat Allah yang diberikan kepada sesiapa sahaja yang dikehendaki-Nya . Allah Maha Kaya dan Maha Agung . " kata malaikat yang seorang lagi .

Ujian Melalui Penyakit Yang Diturunkan 


Begitulah sayangnya Allah kepada hamba-hambaNya . Allah S.W.T. tidak kedekut melimpahkan nilai rahmat-Nya kepada sesiapa yang dikehendaki-Nya seterusnya melayakkan seseorang itu ke syurga Allah yang penuh nikmat .

Allah juga mengasihi hamba-hambaNya dengan pelbagai ujian yang diturunkan misalnya kesulitan menghadapi penyakit .

“Tidak ada seorang Muslim yang ditimpa cubaan berupa sakit dan sebagainya melainkan dihapuskan Allah dosanya, seperti pohon kayu menggugurkan daunnya.” (Hadis riwayat Muslim) 

Apabila seorang hamba Allah jatuh sakit, Allah akan utuskan 4 orang malaikat :


1. Malaikat Pertama akan mengambil SELERA MAKANNYA


2. Malaikat Kedua akan mengambil REZEKINYA


3. Malaikat Ketiga akan mengambil KECANTIKAN WAJAH ( pucat )
4. Malaikat Keempat akan mengambil DOSANYA


Apabila telah sampai waktu yang telah Allah tetapkan untuk hambaNya kembali sihat, Allah akan menyuruh Malaikat Pertama,Malaikat Kedua dan Malaikat Ketiga supaya memberi balik apa yang telah diambil oleh mereka.


Akan tetapi Allah tidak menyuruh Malaikat Keempat memberi balik dosa hambaNya tersebut. Subhanallah, betapa Mulia dan Baik Hati nya Allah terhadap kita. Janganlah bersangka buruk terhadap Allah ketika sakit, bersyukurlah dan ucaplah Alhamdulillah ke atasNya. Sesungguhnya setiap kesakitan itu adalah penghapus segala dosa.

Wallahu'alam .

سبحان الله والحمد لله ولا اله ال الله والله اكبر سبحان الله وبحمده , سبحان الله العلي العظي 


0 comments:

Post a Comment